سئو

بهینه سازی وبلاگ با ۸ نکته که باید بدانید

واسه اینکه بتونین در یافته های جستجو بهتر دیده شید، نیاز دارین که روی سئوی بلاگ تون کار کنین. در این نوشته ۸ نکته کاربردی واسه بهینه سازی وبلاگ به شما می بگیم که با رعایت اونا و دیدن نتیجه شون، می بینین که چقدر مهم هستن.

همه شرکتا و بخشا یه بلاگ یا همون وبلاگ دارن. اما بدیش اینه تعداد سازمانایی که روی محتوای بلاگای خود سرمایه گذاری کردن، بسیار کمه. این تعداد کم از فوت وفنای باحال و درستی واسه بهینه سازی وبلاگ سایت خود، واسه موتورهای جستجو استفاده می کنن که بد نیس شمام بدونین.

سرمایه گذاری

ما در این مقاله ۸ راه ساده رو به شما آموزش داده و نشون می دیم که چیجوری یه بلاگ خوب می تونه باعث افزایش بازدید ارگانیک و طبیعی شه، ترافیک شما رو بهتر کنه و در آخر وضعیت بهتری در یافته های جستجو نسبت به گذشته واسه تون بسازه.

۱٫ یه نام با مصما و هیجان انگیز واسه وبلاگ خود در نظر بگیرین

من علاقه زیادی به گشت و گذار در اینترنت دارم و از طرفداران پر طاقت و سمج وبگردی هدف مند هستم. وقتی به سایتی سر می زنم به ساختار سایت عالی توجه می کنم. یعنی علاوه بر محتوای مد نظرم، تلاش می کنم قالب سایت، تجربه کاربری و خلاصه موارد دیگه رو هم بررسی کنم. اکثریت نزدیک به اتفاق سایتایی که می شناسم یه نقطه اشتراک دارن که بشدت منو ناراحت و نا امید می کنه. همه اونا بلا استثناء با بی ذوقی تموم، واسه انتخاب نام بلاگ خود دسته گل به آب دادن. همه اونا نام بلاگ خود رو “بلاگ” گذاشته ان!!!!
واقعا مسخره و کسل کننده به نظر می رسه. درست مثل اینکه اسم کوچیک تموم آدمها رو “آدم ” بذاریم. شش هفت میلیارد آدم روی این سیاره خاکی هست و به همه اونا بگیم “آدم” . مثلا به صغرا و سهراب و اکبر که هر کدوم واسه خود یه اسم و رسم دارن، بگیم “آدم”!

من واقعا از صاحبان کار و کاسبی های اینترنتی درخواست می کنم که یه کم، فقط یه کمی خلاق باشن و وقتی که میخوان نامی واسه بلاگ خود انتخاب کنن، خلاقیت به خرج بدن. نام بلاگ شما یه فرصت عالی در بهینه سازی سایت شما واسه موتورهای جستجوئه. واسه روشن تر شدن قضیه چند سوال زیر رو از خودتون سوال کنین و تلاش کنین واسه جواب دادن به اونا کمی فرصت به خودتون بدین:

خلاقیت

– موضوع اصلی و کلیدی وبلاگ شما چیه؟

– بهترین توصیف واسه بخش مورد فعالیت شما چیه؟

– شاید بعضی کلمات کلیدی مهم در بخش کاری تون  رو در عنوان وبلاگ بذارین؟

– شما تلاش دارین دقیقا به چی دست پیدا کنین؟

اهمیت نامی که واسه بلاگ خود انتخاب می کنین از اون چیزی که فکرش رو می کنین هم بالاتره. به دنبال یه نام توصیفی و اصولی که بسیار با کار و کاسبی و سایت شما ربط داره باشین. چون در دراز مدت می تونین تماشاگر افزایش بازدید هدف دار و طبیعی باشین. مثلا شرکت “staples” بلاگی با عنوان “staples business advantage blog” داره. این شرکت در بلاگ خود به بررسی مسایل مربوط به بهره وری و ایمنی محل کار می پردازه.
و یا  حتی یه نمونه وطنی و ایرونی، دیجی کالا که معرف حضورتونه به امید خدا؟ این سایت واسه قسمت بلاگ خود نام حرفه ای “دیجی کالا مگ” رو انتخاب کرده. در این وبلاگ، دیجی کالا به نقد و بررسی اجناس خود و هم اینکه دنیای فناوری و … واسه مخاطبان خود پرداخته.
دقت کنین اگه نمی تونین براساس کلمات کلیدی یه نام مناسب، واسه عنوان وبلاگ خود انتخاب کنین، دست کم یه کلید واژه رو در عنوان وبلاگ خود بذارین. مثلا صاحبان سایت “Rentcafe” عنوان بلاگ خود رو به همین صورت انتخاب کردن.

 مقاله در رابطه: ۵ اشتباه عادی در مورد سئو و بهینه سازی سایت

سئو

۲٫ واسه هر پست بلاگ خود، یه مخاطب خاص پیدا کنین

شما فقط واسه یه دو نفر محتوا یا محصول تولید نمی کنین، در آن واحد ممکنه تعداد زیادی کاربر وارد سایت و وبلاگ شما بشن. محاله که همه اونا دقیقا سلیقه برابری داشته باشن و دنبال دقیقا یه چیز باشن. ممکنه در وبلاگ خود مطالبی داشته باشین که نیاز یکی دوتا از کاربران شما رو برطرف کنه، اما تکلیف مابقی کاربران شما چی می شه؟
پس تلاش کنین در بخش کاری خود واسه سلیقهای جور واجور مطالب اختصاصی بذارین. یعنی هر پست از وبلاگ شما باید تعدادی مخاطب خاص به خود جلب کنه. مثلا فرض کنین که شما در بخش خدمات بازاریابی فعالیت می کنین. تازگیا در وبلاگ خود پستی نوشته اید و این پست دارای عنوانی محبوب در مورد صنعتیه (مثلا ABM marketing)، اما شما با ایجاد این پست مخاطبان خاصی رو هدف قرار دادین (مثلا مخاطبان خاص  شما می تونن بازاریابان B2B باشن).

۳٫ یه ساختار URL مناسب واسه وبلاگ خود بسازین

یه ساختار مناسب نامگذاری URL هم واسه صاحبان کار و کاسبی و هم واسه بازدیدکنندگان سایت بنا به دلایلی خوبه:

– باعث بهتر شدن یافته های جستجو می شه

طی همون فعالیتای وبگردی که خدمت تون عرض کردم فهمیدم که بعضی از شرکتا بلاگ خود رو روی دامنه اصلی قرار میدن و در ساختار  URL سایت خود،  از ” /blog/ ” استفاده نکرده ان، که این کار اشتباهه. پیشنهاد می کنم واسه بهبود گزارش یافته های وبلاگ خود، در ساختار URL از “/blog/” استفاده کنین.

– کاربرپسندتره

خیلی از صاحبان سایتای اینترنتی، کلمه به کلمه عنوان اصلی پست رو در URL می یارن. در این حالت URL بسیار طولانی می شه و خوانش اونم سخت به نظر می رسه. تلاش کنین نشانی URL خود رو توصیفی نوشته اما به کوتاه و ربط داشتن اونم دقت کنین. به مثالی که می خوام بزنم توجه کنین:

یه URL طولانی و بهینه نشده
https://site.com/blog/8-tips-for-sending-your-email-newsletter-of-the-right-time/
یه URL کوتاه و بهینه شده
https://site.com/blog/email-newsletter-tipssending-right-time/

۴٫ بطور همیشگی محتوای بلاگ خود رو بهینه کنین

معنی بازیافت فقط واسه طبیعت به درد بخور نیس، واسه سئو هم بسیار خوب به نظر می رسه. پیشرفت و بهبود سئو همیشه وابسته به تولید محتوای جدید نیس. تلاش کنین واسه بهینه سازی وبلاگ خود دنبال فرصتای بیشتری باشین. محتوای موجود در بلاگ خود رو بازبینی کنین و فرصت موجود یا پیش اومده رو شناسایی کنین تا در آخر با بروز کردن مطالب قدیمی، سئو داخلی سایت خود یا” on-page-seo ” رو تقویت ببخشین.
پیشنهاد می کنم کمی وقت بذارین و یه بار محتوای موجود در بلاگ خود رو بررسی کنین، هرچه قدر هم که طول بکشه به نظر می رسه این کار شما با ارزش تلقی می شه. در ادامه یه سری فوت وفن و راه حل به شما معرفی می کنم که کمک می کنه بهتر و اصولی تر به بهینه سازی محتوای پستای موجود خود بپردازید.

راه حل

مقاله در رابطه: ۵ اشتباه بزرگ در بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

۵٫ لینک گذاری داخلی رو یادتون نره

صدا،دوربین،حرکت ! با این مقدمه می خوام خدمت تون عرض کنم که پستای وبلاگ بهتره شامل محتوای ویدیویی هم باشن. فیلما، کاربران رو درگیر می کنن و اجازه میدن صاحبان کسب و کارا فرصتای آموزشی بیشتری رو جفت و جور کنن.

 مقاله در رابطه: ۱۵ وسیله آنلاین فشرده سازی عکس که کیفیت رو کم نمی کنه

۷٫ کاربرد استراکچرد دیتاها رو جدی بگیرین

بیایید کاربرد ” structured data ” یا استراکچرد دیتاها رو دوباره مرور کنیم. استراکچرد دیتاها یه سری کد هستن که به رباتای موتورهای جستجو حالی میکنه که محتوای سایت شما چیه و چه ساختاری داره. واقعا با اینکار زمینه درک سایتا واسه رباتا و موتورهای جستجو جفت و جور می شه.
استراکچرد دیتاها به کدهای html شما اضافه می شن و محتویات و صفحات سایت شما رو طبقه بندی می کنه تا صفحات سایت شما بهینه شده و در یافته های جستجو بهتر نشون داده شن. پیشنهاد می کنم که schema markup رو به پستای خود اضافه کنین تا مطمئن شین که محتوا شما به طور کامل بهینه شده.

۸٫ روی اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری کنین

امتیازات زیادی واسه اشتراک گذاری پستای وبلاگ تون در شبکه های اجتماعی سراغ داریم که به طور خلاصه اینجا به چند مورد از اونا می پردازم:
– شبکه های اجتماعی باعث می شن محتوای تولید شده شما به مدت طولانی در جریان باشه و در دسترس مخاطب قرار بگیره.
– شبکه های اجتماعی، مخاطبان شما رو علاقه مند تر نگه می داره.
– به دلیل اینکه سیگنالای کاربران در شبکه های اجتماعی از چشم موتورهای جستجو مخفی نمی مونه، در یافته های رتبه بندیا تاثیر اونو می بینین و این قضیه امتیاز مثبتی واسه سایت شما حساب می شه.
– لینکایی که در شبکه های اجتماعی قرار می دین ترافیک رو به سمت سایت شما می کشونه.
من به شما پیشنهاد می کنم که همیشه پستای بلاگ خود رو در کانالای اجتماعی خود، با کاربراتون به اشتراک بذارین. تلاش کنین واسه هر پست خود دو جمله به صورت توصیفی، کوتاه و خلاصه بنویسین. توجه داشت باشین که به کار گیری کلمات کلیدی در شبکه های اجتماعی می تونه سیگنالای کاربران رو به همراه داشته باشه. این حالت همونجوریکه گفته شد می تونه به رتبه بندی سایت شما کمک بسیاری کنه.

مقاله در رابطه: چیجوری با به کار گیری شبکه های اجتماعی سایت خود رو سئو کنیم؟

در کل و به طور خلاصه:
وبلاگ شما گنج با ارزشیه و توانایی این رو داره که سئو سایت شما رو با کیفیت تر کنه. مطمئن شین که از تموم روای ممکن واسه بهینه سازی وبلاگ خود استفاده کردین. حواس تون رو به محتوای موجود و محتوایی که می خواین در برابر دید کاربر قرار بگیره، جمع کنین. یه نام با مصما و جذاب واسه بلاگ خود انتخاب کنین، محتوای بهینه شده و اختصاصی واسه کاربر تولید کنین، ویدیوها و تصاویر در رابطه و بهینه استفاده کنین، در صورت امکان از schema استفاده کنین و در آخر محتوای خود رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین. مطمئن باشین که نتیجه اش رو می بینین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: بهینه سازی محتوای وبلاگ با ۸ نکته که باید بدونین